Pizza!

Idag har jag lagat pizza. Jag gjorde min pizza med skinka och champinioner till fyllning, det tycker jag är godast. Men man kan ju ha lite allt möjligt på pizzan egentligen. Vad föredrar du?



Pizzadeg

25 g jäst

2.5 dl vatten

2 msk olja

1/2 tsk salt

5 dl mjöl ( jag gör med dinkelmjöl då det är en favorit hos mig) 

 

Smula jästen i en bunke. Värm vattnet till 37 grader och häll på lite av vattnet över jästen och rör tills jästen är helt upplöst i vattnet. Tillsätt resten av vattnet, olja och salt och rör om.

Tillsätt vetemjölet lite i taget. Låt jäsa under bakduk  0,5-1 timme.

Tag upp degen på mjölat bakbord och knåda den smidig. Kavla ut degen till den form du vill ha och lägg på bakplåt med bakplåtspapper.

 


Tomatsås

1 gul lök

1 vitlöksklyfta

1 burk krossade tomater

1 tsk socker

1/2 tsk basilika

1/2 tsk oregano

2-3 msk tomatpuré

salt

 

Hacka löken i små bitar och fräs lätt i en kastrull ett par minuter. Hacka vitlök och låt den fräsa med löken ytterligare någon minut. Tillsätt övriga ingredienser och låt såsen puttra på svag värme i ca 10 minuter.

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0