Rågsiktskakor


(4 stycken)

50 gram margarin
5 dl mjölk
50 gram jäst
1.5 tsk salt
3 mks sirap
1 msk brödkryddor
13-14 dl rågsikt

Smält margarinet i en kastrull. Häll i mjölken och värm till 37 grader.. Smula jästen i en bunke. Rör ut jästen med lite av degvätskan. Tillsätt resten av degvätskan, salt, sirap, brödkryddor och det mesta av mjölet. Arbeta ihop till en deg. Jäs den övertäckt i ca 30 minuter. Dela sedan degen i fyra delar. Forma till runda bullar som du sedan plattar eller kavlar ut till runda kakor ca 15 cm i diameter. Lägg den på två plåtar med bakplåtspapper. Nagga kakorna med en gaffel och låt jäsa övertäckta i ytterligare 30 minuter.

Grädda kakorna i mitten av ugnen i 225 grader i 12-15 min. Låt kakorna svalna på galler under bakduk.


Kommentarer
Postat av: Skogshuset

Jag vet inte vad det är med mig och hembakat bröd, men jag tycker verkligen om det. Om det sen också är vackert att titta på, som dina, gör ju inte saken sämre:-) Ser verkligen läckert ut! Bakar du ofta?

2009-04-21 @ 15:36:30
URL: http://skogshuset.blogg.se/
Postat av: I Nadjas kök

Oj vad brödet ser gott ut, detta måste jag nog prova.



Tack för tipset!

Nadja

2009-04-23 @ 10:35:19
URL: http://nadjasculiness.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0