Sylt, sylt i stora lass

Hallon, blåbär, svarta vinbär, röda vinbär, körsbär.. Det finns så mycket härliga bär i trädgård och skog att plocka så här års.

Denna semester har jag plockat så mycket bär och gjort så mycket sylt. Jag brukar passa på att plocka bär på sommaren och stoppa i frysen och göra sylt på. Då jag äter gröt till frukost varje dag så tycker jag att det är så bra att kunna göra sin egen sylt. Det blir ju både godare och billigare än att köpa i affären.

Sylt är ju också så bra att göra själv eftersom det är så enkelt att göra, och så blir det ju så mycket godare än den man köper.

Min personliga favorit efter att ha smakat av alla måste jag säga är svartvinbärssylten.





Recept på sylt:

Valfria bär
Socker efter smak

Blanda i en kastrull och låt koka i ca 10-15 minuter eller tills sylten har fått den konsistens du önskar.

Superlätt och supergott! Jag föredrag när sylten är lite surare, så jag brukar ofta dra ner lite på sockermängden, men det kan man göra som man vill. Smaka av och tycker du att sylten är för sur, rör bara ner lite till socker.

Syltburk


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0