Flädersaft

En av mina absoluta favoritsafter är lätt flädersaft. Under sommaren har jag därför även plockat lite fläderblommor och gjort en sats flädersaft.

En annan av mina favoriter är rabarbersaft. Någon sådan har jag dock tyvärr inte hunnit med att göra i år.

Flädersaft
40 klasar fläderblommor
3 citroner
2 liter kokande vatten
2 kg socker
50 g citronsyra

Skölj blommorna och tvätta citronerna noga. Skiva citronerna och varva dem med blomklasarna i en stor skål.
Koka upp vattnet och blanda i citronsyra och socker. Rör tills sockret har löst sig. Häll sockerlagen över blommorna och citronen.

Låt stå svalt i ca 7 dagar. Sila sedan saften och häll upp på flaskor/burkar. Själv frös jag in den koncentrerade saften i plastburkar. Då är det lätt att bara gröpa ur en sked när man vill ha lite saft.


Flädersaft

Kommentarer
Postat av: Anna

Ja, flädersaft är mumma! För mig blrv det tvärt om iår! Rabarbersaft men ingen flädersaft! Två nya favoriter hos mig är annars rosensaft och syrensaft! Mysig blogg! Jag återkommer gärna!

2011-08-30 @ 10:46:55
URL: http://husprojektet.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0