Rabarber- och ingefärsmarmelad

I A piece of cake kan man hitta massor av spännande recept på alla möjliga olika sorters marmelad. Bland annat finner man där detta recept på rabarber- och ingefärsmarmelad som jag gjorde för lite sedan.



Rabarber- och ingefärsmarmelad

Ingredienser:

4 stora rabarber stjälkar
1 tumstor bit ingefära
1/2 vaniljstång
Saften av en citron
1/2 dl vatten
1 kg syltsocker
Röd karamellfärg

Gör så här:
Skölj, skala och skär rabarbern i små bitar. Skiva ingefäran tunnt. Dela och skrapa ur vaniljstången. Blanda allt utom syltsockret i en tjockbottnad kastrull och låt koka utan lock i ca 15 minuter. Tillsätt syltsockret och rör om. Koka sedan ytterligare ett par minuter. Lyft ur vaniljstången och låt marmeladen svalna något. Färga marmeladen med några droppar karamellfärg. Häll upp marmeladen i två burkar.

Kommentarer
Postat av: soya

Oh! vad gott. Ska nog prova på och göra det i helgen när vi får besök ;)

Ha det fint! kram

2009-07-01 @ 13:44:31
URL: http://metrobloggen.se/sweetpee
Postat av: Molly

låter gott :) jag har kokboken och har sett receptet men inte kommit mig för att göra den, kanske ska göra det nu :)

ha det fint! kramar

2009-07-01 @ 20:54:22
URL: http://www.mollyshalsoblogg.blogspot.com
Postat av: Anonym

Vad fint och så gott det verkar. Jag älskar rabarber i alla former.



Må så gott/ Mimmi

2009-07-17 @ 22:41:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0